semafory świetlne — nowszy typ, podobny do sygnalizacji świetlnej, składają się z od
jednej do pięciu komór.
Sygnalizator jednokomorowy, ze stale zapalonym światłem czerwonym nazywa się tarczą zaporową
świetlną. Gdy umiejscowienie wysokiego semafora jest niemożliwe, wstawia się sygnalizatory
o zmniejszonych wymiarach, tzw. semafory karzełkowe (mają od jednej do trzech komór świetlnych,
gdy potrzeba więcej, umieszcza się kilka sygnalizaatorów obok siebie).
Ze względu na obsługę semafory dzieli się na:
półsamoczynne i niesamoczynne — umieszczone na słupach pomalowanych
w biało—czerwone pasy, obsługiwane przez pracowników nastawni; półsamoczynne automatycznie podają sygnał
„stój” po przejechaniu pociągu, niesamoczynne nigdy same nie zmieniaja podawanego sygnału. Semafory
półsamoczynne stosuje się jako semafory wjazdowy i wyjazdowe przy stacjach oraz na posterunkach odstępowych.
Gdy semafor połsamoczynny lub niesamoczynny podaje sygnał S1 „Stój!” maszynista
nie może go minąć bez pisenego rozkazu lub podania sygnału zastępczego Sz.
samoczynne — obsługiwane przez systemy sterowania ruchem (sygnalizatory SBL), umieszczone na białych słupach. Sygnał S1 podany na semaforze SBL można minąć po zatrzymaniu i podaniu sygnałyu Rp1
„baczność” lub (w przypadku semaforów oznaczonych dodatkowym wskaźnikiem i jazdy pociągiem towarowym) bez
zatrzymania. Stosuje się trzy rodzaje SBL:
dwustawna — stosowana najrzadziej, używa tylko sygnałów S1 i S2, sygnalizując (odpowiednio) zajęty
i wolny odcinek. Dwustawna blokada liniowa jest stosowana częsciej w metrze i WKD. Na szlakach
kolejowych przed semaforami dwustawnej blokady liniowej stawia się tarcze ostrzegawcze, by ostrzec
o zbliżaniu się do semafora przed zajętym odcinkiem. Pierwszy przykład na ilustracji.
trzystawna — stosowana najczęściej, używa sygnałów: S1
przed zajętym odcinkiem, S5 przed sygnałem S1
i S2 przed sygnałem S5. Odległości pomiędzy
semaforami wynoszą drogę hamowania przy maksymalnej prędkości dopuszczalnej na danym szlaku. Przy
blokadzie trzystawnej nie ma konieczności stosowania tarcz ostrzegawczych. Drugi przykład na ilustracji.
czterostawna — stosowana na szlakach o dużych dopuszczalnych prędkościach, używa
sygnałów: S1 przed zajętym odcinkiem, S5 przed
sygnałem S1, S3 przed sygnałem S5 i S2 przed sygnałem S3. Pozwala rozstawić semafory co połowę odległosci drogi hamowania
i zwiększych przepustowość szlaku. Trzeci przykład na ilustracji.
W obrębie stacji (semafory B):
i na szlakach jednotorowych:
semafory umieszcza się po prawej stronie toru, do którego się odnoszą. Na szlakach dwutorowych semafory umieszcza
się po skrajnej stronie toru, do którego się odnoszą:
Na szlakach trzy- i wielotorowych semafory odnoszące się do skrajnego lewego toru umieszcza się po lewej stronie,
a dla wszystkich pozostałych torów – po prawej stronie: